Actueel

Belastingen eng en moeilijk? Niet met de hulp van adviseur Kenny
Het doen van je belastingaangifte: voor velen ingewikkeld, ongrijpbaar en zélfs een beetje spannend. Helemaal niet nodig, volgens Kenny Verhagen. Hij werkt al meer dan 10 jaar als belastingadviseur bij De Smet Accountants en Adviseurs. ‘Inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, schenkbelasting, erfbelasting, omzetbelasting... Ik weet er bíjna alles over en help onze klanten heel graag met hun aangifte.’
Tijdens het volgen van de opleiding Fiscale Economie wist Kenny al dat hij niet voor 1 specialisme wilde gaan. ‘Schakelen tussen verschillende vakgebieden en tegelijkertijd het grote geheel in beeld houden, dát is wat ik leuk vind. Maar ook op een gemoedelijke manier kunnen samenwerken met collega’s vind ik fijn. Samen tot een belastingaangifte of jaarrekening komen die op fiscaal gebied klopt. Dat laatste is nu net waarin De Smet het verschil maakt. Omdat we een klein kantoor zijn, springen we als collega’s makkelijk bij elkaar binnen. Heel fijn dat een collega soms even meekijkt als je met een ingewikkeld dossier bezig bent en maar in cirkeltjes blijft draaien. Daardoor kunnen we snel dingen afwerken, wat natuurlijk heel fijn is voor onze klanten.’
Grensarbeiders
Kenny is de contactpersoon voor veel grensarbeid klanten van De Smet. ‘Ons kantoor verzorgt van oudsher aangiften voor grensarbeiders. Voornamelijk voor klanten die in Nederland wonen en in België werken. Wij doen dan zowel de Nederlandse, als de Belgische aangifte. Er zitten vaak best wat haken en ogen aan deze dossiers, maar dankzij onze ervaring weten we ze meestal snel af te handelen. Dat schept een vertrouwensband met klanten.
Klantenkennis
Het geeft mij voldoening als ik ingewikkelde aangiften tot een goed einde kan brengen en mensen daarmee écht kan helpen. Belastingenaangiften zijn niet altijd zwart wit en bovendien zijn de regels hieromtrent continu in verandering. Als je als adviseur goed kunt onderbouwen waarom je iets doet en het kantoor waarvoor je werkt hierachter kan staan, dan doe je je werk goed. Daarnaast is het de kunst om het in begrijpelijke taal aan de klant uit te leggen. Dat is vaak een kwestie van klantenkennis: de een wil een korte en eenvoudige uitleg, de ander wil álles tot in de kleinste details weten.’
Wandelen met collega’s
Naast dat Kenny met veel passie over de inhoud van zijn werk praat, is hij ook heel positief over zijn collega’s bij De Smet. ‘We kunnen niet alleen goed samenwerken, we hebben het ook heel gezellig onderling. Zo organiseren we 1 keer per jaar een bedrijfsetentje, met de partners erbij. Daarnaast doen we 4 keer per jaar een borrel bij een van onze horecaklanten. Natuurlijk maken we op kantoor ook weleens een praatje, maar tijdens een uitje of borrel ben je echt even uit de werksetting en praat je eens over andere dingen. Ook de dagelijkse wandeling met mijn collega’s waardeer ik zeer. Zeker bij ons werk is het fijn om in de pauze even buiten te zijn en je hoofd leeg te maken.’